Waar zit Vitamine C in?

Vitamine C is een bekende vitamine die we vooral kennen van zijn functie voor ons immuunsysteem. Maar vitamine C is bijvoorbeeld ook een belangrijke antioxidant en beschermt gezonde cellen tegen invloeden van buitenaf zoals uv-straling. Ons lichaam kan zelf geen vitamine C aanmaken en is daarom afhankelijk van inname via onze voeding. Genoeg reden om deze vitamine onderdeel te maken van je dagelijkse routine. Maar waar zit vitamine C allemaal in?

Wat is Vitamine C?

Vitamine C is een wateroplosbare vitamine die belangrijk is voor veel lichamelijke processen. Vitamine C wordt ook wel ascorbinezuur genoemd en kan door het lichaam niet zelf aangemaakt worden. Een (langdurig) tekort aan vitamine C kan gevolgen hebben voor je lichaam zoals je weerstand of je energiestofwisseling. Een teveel aan vitamine C kan leiden tot diarree of darmklachten. 

Wat doet Vitamine C?

Vitamine C is een belangrijke vitamine en daarom is het van belang dagelijks voldoende producten eten of drinken die vitamine C bevatten.

Vitamine C:

  • Zorgt voor een goede weerstand;
  • Verhoogt de opname van ijzer uit de voeding;
  • Ondersteunt de aanmaak van collageen en helpt zo vaten in conditie te houden, helpt bij de aanmaak van kraakbeen en de huid van binnenuit te verstevigen;
  • Helpt energie vrij te maken uit koolhydraten, eiwitten en vetten en ondersteunt zo de energiestofwisseling;
  • Helpt bij vermoeidheid, moeheid en futloosheid;
  • Zorgt voor het goed functioneren van het zenuwstelsel.

 

 

Natuurlijke energie

Activeert je natuurlijke energie!

Ondersteun je weerstand

Ondersteun je natuurlijke weerstand juist wanneer je dat nodig hebt.

Gezonde cellen

Gezonde cellen en weefsels. 

Waar zit Vitamine C in?

Omdat we zelf geen vitamine C kunnen aanmaken is het van belang om gezond en gevarieerd te eten om zo aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid te komen.

Vitamine C zit voornamelijk in citrusvruchten. Geen zorgen, je hoeft geen grote hoeveelheden sinaasappelen te nuttigen om aan je dagelijkse dosis te komen. Vitamine C zit namelijk ook in aardbeien, bessen, broccoli, bonen,  kool en aardappelen. Met een uitgebalanceerd voedingspatroon kom je al een heel eind. Neem bijvoorbeeld fruit mee voor de lunch of neem een extra lepel groente bij het avondeten. Echte vitamine C – bommen zijn kiwi’s, spruitjes, boerenkool, paprika en sinaasappels. Probeer deze voedingsmiddelen veelvuldig terug te laten komen in je menu.

Wist je dat?

Je hebt als volwassenen 75 microgram vitamine C per dag nodig. Als je rookt is deze behoefte verhoogd. Omdat vitamine C oplost in water en het gevoelig is voor hitte is het van belang om groente die vitamine C bevat, zoals broccoli en aardappelen, niet te lang te koken. 

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang {{vm.discount}}% korting op je eerste order!

Meld je aan voor het laatste {{:: vm.brand }} nieuws en ontvang exclusieve aanbiedingen. Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang {{vm.discount}}% korting op je eerste order! {{:: vm.brand }} gebruikt je persoonlijke gegevens zoals beschreven in ons Privacybeleid.

Je bent ingeschreven.